Foto: Ola Morken
Foto: Ola Morken

 

Denne helgen publiserte jeg fire nye treningsprogram på Wattkoden Premium.

400 Perpetuum II er en videreutvikling av programmet 350 Perpetuum, som var populært blant medlemmene i 2016-sesongen. Dette programmet er utviklet for å fremme egenskapene som behøves for å prestere i de lange turrittene. Jeg tenker da på ritt av typen Jotunheimen RundtDen Store StyrkeprøvenOffroad Finnmark og også Ultrabirken.

De harde faktaene

Treningsprogrammet er satt opp med økter som tilsvarer 400 timer i året. Disse fordeler seg på treningsuker mellom 6 og 14 timer. Snittvolumet per uke lander på 8.2 timer [da ikke medregnet “pausen” etter sesongen].

Dette er programmet for deg som er opptatt av å nå målene dine, men som også bruker sykkelen til å sanke flotte naturopplevelser gjennom lange og rolige turer.

Periodisering og intensitet

I dette programmet benyttes en omvendt periodiseringsmodell. Det innebærer regelmessig bruk av moderat og høyintensiv intervalltrening gjennom vintersesongen. Det legge også opp til å mye av den rolige treningen kan gjennomføres på langrennski i helgene.

Når våren nærmer seg økes fokuset på lengre sykkelturer på lav intensitet. I tillegg økes mengden moderat intervalltrening og terskeltrening.

Noe av hovedtanken med programmet er å utvikle stayerevne gjennom omdanning av muskelfibertyper og bedring av arbeidsøkonomi. I tillegg opprettholdes evnen til å yte høyere wattproduksjon over kortere tid gjennom regelmessig bruk av høyintensiv intervalltrening.

 

Les også: 5 nye treningsprogram

Er du ikke Premium-medlem?

De 5 helårsprogrammene er bare tuppen av isfjellet du får som medlem av Wattkoden Premium. I tillegg til disse får du en rekke andre verktøy som hjelper deg på veien mot bedre kjørestyrke, deriblant:

treningsprogram 01

14 effektive kapasitetsperioder

Wattkodens kapasitetsperioder er korte treningsprogram på 3-10 uker. Disse er bygget nokså direkte på metodikken fra nyere studier på effektive periodiseringsmodeller som polarisert treningblokkperiodisering,sprinttrening og formtopping.

Kapasitetsperiodene kommer i varianter tilpasset treningsmengder på 200 til 600 timer per år.

Forskning 02

Nyeste treningslære for effektiv trening

Å få tak i og tolke sykkelforskning kan være både dyrt og tungt for de som ikke er øvet i å lese vitenskaplige artikler. På Wattkoden Premium får du den nyeste forskningen om sykkeltrening kuttet opp i passe store og lettleste porsjoner.

Denne brukes så til å lage enkle og effektive rutiner du kan implementere i treningshverdagen din for å oppnå bedre kapasitetsutvikling.

tilpassing 02

Individuell tilpassing

Trenger du hjelp med individuell tilpassing av treningen din? Wattkodens fagforum er til for å besvare problemstillinger du har knyttet til din egen trening eller spørsmål om trening generelt.

Ukebeskrivelse

Bygg ditt eget treningsprogram

Ønsker du å skreddersy ditt eget treningsprogram helt fra bunnen av? Webkurset Bedre Syklist På 14 Dager tar deg gjennom kunnskapen du trenger og stegene for å designe et bunnsolid treningsprogram tilpasset dine unike behov.

Pris for 12 mnd Wattkoden Premium-medlemskap:

kr 242,- per mnd

Medlemsavgiften betales i ett trekk av kr 2899,- ved registrering. Alle kjøp av medlemskap har 14 dagers åpent kjøp fra kjøpsdato.

Bedre kjørestyrke, ja takk!
 

Trykk på knappen over for å bestille ditt medlemskap og gå til checkout.

Leave a comment

Your email address will not be published.