mest lest

Det lå litt i kortene at dette året skulle bli et rekordår for Wattkoden – all den tid siden knapt var tørr bak øra da nyttårsrakkettene smalt ved inngangen til 2016.

Websidens utvikling er en direkte motpol til forfatterens fysiske status quo. Sannsynligvis har arbeidet med siden også sin del av skylden for dette.

Det er likevel svært gledelig å registrere at over 70 000 unike lesere har vært innom Wattkoden fordelt på 265 000 sidevisninger. Jeg må fortsatt klype meg i huden over tallene, som er en trafikkøkning på over 400 prosent fra i fjor.

Så hva var det egentlig alle disse syklistene brydde seg mest om å lese? Her følger en oversikt over de fem mest leste artiklene på Wattkoden i 2016.

5. Interesse for lav puls på intervalløkter

puls

Lite ante jeg om at den raske tankerekka jeg rablet ned om min egen puls skulle bli den femte mest leste artikkelen for året. Det viste seg derimot at svært mange kjente seg igjen i observasjonen om at pulsen på intervalløkter kan synes å oppføre seg forskjellig avhengig av hvor godt trent du er.

Dette er forsåvidt ingen nyhet, men får konsekvenser for hvorvidt man kan stole på puls alene når det kommer til styring av intensitet på øktene.

Posten kan du lese her:

Hvorfor kommer jeg ikke høyt nok i puls?

4. Fakta på bordet om astma hos idrettsutøvere

Image credit: Oskar Karlin http://bit.ly/29NR377
Image credit: Oskar Karlin http://bit.ly/29NR377

 

Da astmasaken smalt i høst ble jeg nysgjerrig på hva forskningen egentlig sier om effekten av salbutamol-behandling på friske så vel som asmatiske utøvere.

Denne gjennomgangen av hovedlinjene i den eksisterende kunnskapen ble den fjerde mest leste artikkelen på Wattkoden i 2016.

Les hele artikkelen:

Astmamedisin i toppidretten: Fakta på bordet

 

3. Hvor god er egentlig din terskelwatt?

FTP-watt-per-kilo-2

Denne lille infografikken er basert på tall hentet fra Allen og Coggans Training and racing with a power meter.

Her kan du finne motivasjon, eller ta fullstendig knekken på det du hadde igjen, ved å sammenlikne din terskelwatt per kilo med proffenes.

Les hele posten:

Hvordan måler din FTP seg mot verdensstjernene?

 

2. Tung styrketrening langt fra så skummelt som mange hevder

Problemet med internett er at hvem som helst kan mene hva som helst. Bedre blir det ikke når de store nettavisene bidrar til å eksponere myter og usannheter som skaper unødig frykt, og i verste fall er et hinder for bedre folkehelse.

Denne artikkelen ble nok aller mest lest og delt av kolleger og fagfolk i treningsbransjen og helsesektoren.

Les hele artikkelen:

Nei, du blir IKKE lam av dårlig løfteteknikk

 

1. Myteknusing om kjernestabilitet og core-øvelser

Argumentene for stabiliseringstrening for syklister er enkle å forstå. Men virker treningen så bra som vi tror?

Den mest populære artikkelen i 2016 var, som rett skal være, også den mest gjennomarbeidete. Jeg overdriver ikke når jeg anslår at jeg brukte minst 30-40 effektive arbeidstimer på research og skriving av denne.

I teksten tar jeg for meg vanlige antakelser om kjernetrening hos syklister, og i idretten generelt, og gjennomgår så hvilket kunnskapsgrunnlag vi egentlig har for å mene noe om kjernen og dens betydning for idrettsprestasjoner.

Her tror jeg mange lesere, inkludert meg selv, fikk seg en øyeåpner angående hva som bør prioriteres i treningshverdagen.

Les hele artikkelen med det usjenerte navnet:

Alt du behøver å vite om stabiliserende styrketrening for syklister

 

Aller mest lest…

6 steg til bedre terskelwatt fb lansering 1.3

Det hører med til historien at den aller mest leste teksten fra 2016 ikke var en bloggpost, men e-boka 6 Steg Til Bedre Terskelwatt.

Den nye oppdateringen av boka ble alene lastet ned over 7000 ganger bare denne høsten. Det er fryktelig morsomt når man først har lagt såpass mye tid i den.

Eboka får du tilsendt herfra:

6 Steg Til Bedre Terskelwatt

 

God nytt treningsår!

Med det takker jeg for følget i året som gikk. Kos deg fyrstelig i nyttårshelgen og lykke til med treningen frem mot sesongen 2017!

Vi høres,
Martin

Leave a comment

Your email address will not be published.